Przypadki kliniczne

Agresywna próchnica wczesnego dzieciństwa w błyskawicznym tempie niszczy dopiero co wyrżnięte ząbki maluchów. Wszystko zaczyna się od białej plamy na szkliwie, która często jest niezauważalna pod płytką nazębną. Po kilku tygodniach bez działań leczniczo-profilaktycznych szkliwo, które jest najmocniejszą tkanką w organizmie, kruszy się i odpada. Teraz na działanie bakterii jest wystawiona wrażliwa zębina. Zęby zaczynają być wrażliwe lub bolesne, a bakterie przenikają co raz głebiej, aż do miazgi. Zapalenie miazgi może być przewlekłe lub ostre. W ostrej fazie zęby mocno bolą, może pojawić się ropień. Wtedy zęby należy usunąć.

Każda historia leczenia maluszka jest wyjątkowa, ale przebieg choroby jest ten sam. Kluczowy jest moment podjęcia działań w walce z próchnicą.

O postępowaniu w przypadku próchnicy początkowej można poczytać tu.

Poniżej przedstawione są możliwości leczenia i odbudowy zębów objętych próchnicą.

Czasem leczenie jest możliwe tylko w warunkach znieczulenia ogólnego ze względu na brak dostatecznej współpracy ze strony dziecka oraz ilość pracy, którą należy wykonać. Zabieg planujemy po uzyskaniu przez dziecko 2 r.ż..

Leczenie polega na usunięciu tkanek zainfekowanych przez próchnicę i odbudowie zębów. Rodzaj odbudowy (wypełnienie kompozytowe/korona kompozytowa/korona cyrkonowa/korona stalowa) zależy od ilości pozostałych zdrowych tkanek zęba oraz grupy zębów.

Zęby sieczne, które nie wymagają leczenia kanałowego, najczęściej udaje się odbudować estetycznie materiałem kompozytowym.

Zęby przednie po leczeniu kanałowym można odbudowywane estetycznymi koronami cyrkonowymi.

Pojedyncze ubytki w zębach bocznych są wypełniane materiałem kompozytowym. Rozległe zniszczenia próchnicowe koron zębów bocznych lub zęby boczne po leczeniu kanałowym kwalifikują się pod odbudowę koronami stalowymi.