Korony na mleczaki

Tak, mleczaki też mogą mieć korony!

Dzieciakom kojarzą się z superbohaterami, Iron Manem, dają super moc i mega zdolności. Małe księżniczki w końcu mogą mieć prawdziwą koronę! Srebrną i błyszczącą 🙂 Więcej obaw przed takimi błyszczącymi elementami w jamie ustnej dziecka mają rodzice. Czy słusznie?

Na początku zaznaczę, że wpis dotyczy koron na zęby boczne.

Kiedy mleczne trzonowce potrzebują odbudowy koroną?

1. po leczeniu amputacyjnym/kanałowym, kiedy utracona jest duża ilość twardych tkanek zęba. Martwy ząb z czasem staje się kruchy i zwiększa się ryzyko złamania zęba, co wiąże się z jego przedwczesnym usunięciem. Korona w tym przypadku zabezpiecza ząb i znacznie zwiększa szanse na przetrwanie w jamie ustnej aż do czasu fizjologicznej wymiany zęba mlecznego na stały. Dodatkowo szczelnie założona korona znacznie redukuje ryzyko próchnicy wtórnej.
  2. rozległe próchnicowe zniszczenie korony zęba, kiedy próchnica obejmuje więcej niż 2 powierzchnie zęba. Dzięki założonej koronie ząb jest odbudowany w całości, ryzyko złamania ścian i wystąpienia próchnicy wtórnej jest znikome.
  3. technika Hall – zabezpieczenie zęba koroną BEZ opracowania próchnicy. Szczególnie przydatna technika u dzieci, które nie współpracują na tyle by można było opracować ubytek mechanicznie wiertłem, laserem czy ręcznie. Leczenie jest bezbolesne, szybkie, a wyniki są zaskakujące pozytywne. Więcej o technice Hall przeczytasz tu -> klik

Korony na mleczne zęby trzonowe wykonane są ze stali. Mają różne rozmiary i są dopasowywane na podstawie indywidualnych wymiarów zęba.

Założenie korony jest szybkie, dziecko w trakcie zabiegu czuje jedynie ucisk. Przez 1-2 dni dziecko adaptuje się do nowej sytuacji w jamie ustnej ze względu na podwyższony zgryz, po tym czasie już nie zgłasza uczucia dyskomfortu.

Przeciwwskazaniem do założenia koron stalowych jest uczulenie na NIKIEL.