Znieczulenie ogólne

Leczenie stomatologiczne w znieczuleniu ogólnym (narkoza) przeprowadza się u Małych Pacjentów, którzy całkowicie nie współpracują z lekarzem.

Zabieg odbywa się pod opieką zespołu anestezjologicznego w gabinecie Periocare KIDS, który mieści się na terenie szpitala dziecięcego im. św. Ludwika. Do zabiegu dziecko kwalifikuje stomatolog oraz anestezjolog.

Współpracujemy z doświadczonym w pracy z Małymi Pacjentami zespółem anestezjologicznym – dr Dariusz Fenikowski, anestezjolog i Katarzyna Czepiel, pielęgniarka anestezjologiczna.

Na konsultacji stomatologicznej lekarz dokładnie bada dziecko i wspólnie z rodzicami omawia możliwości leczenia. Jeżeli dziecko kwalifikuje się do leczenia w znieczuleniu ogólnym stomatolog ustala plan leczenia (dokładamy wszelkich starań by podczas zabiegu zostały wyleczone wszystkie zęby) wraz z kosztorysem oraz informuje o badaniach, które należy wykonać przed zabiegiem.

Zabieg leczniczy jest planowany z zespołem anestezjologicznym na maksymalnie 2 godziny + czas na wprowadzenie dziecka do znieczulenia oraz wybudzenie (30 minut po zabiegu). Dziecko po zabiegu zostaje pod obserwacją lekarzy do momentu odzyskania całkowitej świadomości i może jechać z rodzicami do domu. Jesteśmy do dyspozycji Rodziców/Opiekunów telefonicznie.

Koszt znieczulenia ogólnego i opieki zespołu anestezjologicznego – 2200 zł.

Plan leczenia stomatologicznego jest ustalany indywidualnie.

Poniżej znajduje się lista badań:

• morfologia
  • elektrolity (potas, sód)
  • kreatynina
  • enzymy wątrobowe ALAT, AspAT
  • układ krzepnięcia
  • zaświadczenie od wybranego przez Państwa pediatry o braku przeciwskazań do zabiegu.

Zaświadczenie od pediatry ważne przez 7 dni (im bliżej dnia zabiegu, tym lepiej), wyniki badań ważne do 14 dni.

Przed zabiegiem nie można podawać dziecku nic do jedzenia przez 6 godzin i do picia przez 4 godziny (dzieci karmione piersią lub mlekiem modyfikowanym spożywają ostatni posiłek 4 godziny przed zabiegiem).

Nie wolno podawać dziecku nabiału dobę przed zabiegiem.

Jak wygląda zabieg.

W dniu zabiegu anestezjolog po rozmowie z rodzicami na podstawie wywiadu i wyników badań kwalifikuje dziecko do zabiegu. Dziecko jest wprowadzane do znieczulenia przy pomocy inhalacji gazów, po zaśnięciu zostaje założone wkłucie dożylne oraz rurka intubacyjna. Intubacja zapewnia prawidłowe oddychanie i chroni płuca przed
zachłyśnięciem. Parametry i funkcje życiowe dziecka są szczegółowo monitorowane przez aparat do znieczulenia, dzięki temu anestezjolog precyzyjnie dozuje środki nasenne i przeciwbólowe. Po zakończeniu leczenia stomatologicznego podanie leków jest wstrzymane i dziecko budzi się po kilku minutach. Rurka intubacyjna jest usuwana przed obudzeniem dziecka. Podczas wprowadzenia dziecka do znieczulenia oraz wybudzienia Rodzice są obecni. Dziecko zostaje pod opieką zespołu anestezjologicznego do momentu całkowitego odzyskania świadomości.

Po znieczuleniu ogólnym dziecko może być senne, mieć niewielkie zaburzenia koordynacji i równowagi oraz zmiany nastroju. Po zabiegu picie można podawać po 1.5 godziny. Jesteśmy zawsze dostępni telefonicznie w razie wątpliwości.

Nie ma żadnego działania bez ryzyka!

Poważne, zagrażające życiu powikłania związane ze znieczuleniem (np. zatrzymanie akcji serca), są bardzo rzadkie. Stosowane obecnie znieczulenie ogólne, poprzez dokładne podanie minimalnych dawek, łączenie różnych środków, jak też zastosowanie sztucznej wentylacji umożliwia maksymalnie bezpieczne przeprowadzanie pacjenta przez okres zabiegu.

Powikłania znieczulenia ogólnego:

Częste

• chrypka, ból gardła, ból przy przełykaniu, nudności, wymioty, uszkodzenie zębów, języka
  • obrzęk krtani, skurcz oskrzeli
  • pobudzenie, agresja
  • odczyny zapalne żył, obrzęk po wenflonie
  • spadki ciśnienia

Rzadkie

• powrót świadomości w czasie znieczulenia
  • zachłyśnięcie, zachłystowe zapalenie płuc
  • wstrząs uczuleniowy na leki
  • uszkodzenie żył, tętnic
  • zakażenia
  • urazy krtani, tchawicy
  • drgawki
  • hipertermia złośliwa

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości – pytajcie nas!