Znieczulenie ogólne

Leczenie stomatologiczne w znieczuleniu ogólnym (narkoza) przeprowadza się u Małych Pacjentów, którzy całkowicie nie współpracują z lekarzem.

Zabieg odbywa się pod opieką zespołu anestezjologicznego. Do zabiegu dziecko kwalifikuje stomatolog oraz anestezjolog.

Współpracujemy z doświadczonym w pracy z Małymi Pacjentami zespółem anestezjologicznym.

Anestezjolog dziecięcy: lek. Szczepan Krekora.

Pielęgniarka anestezjologiczna: Beata Szykuła.

Na konsultacji stomatologicznej lekarz dokładnie bada dziecko, wykonuje diagnostykę rentgenowską i wspólnie z rodzicami omawia możliwości leczenia. Jeżeli dziecko kwalifikuje się do leczenia w znieczuleniu ogólnym stomatolog ustala plan leczenia (dokładamy wszelkich starań by podczas zabiegu zostały wyleczone wszystkie zęby) wraz z kosztorysem oraz informuje o przygotowaniu do zabiegu.

Zabieg leczniczy jest planowany z zespołem anestezjologicznym na maksymalnie 2 godziny + czas na wprowadzenie dziecka do znieczulenia oraz wybudzenie (do 30 minut po zabiegu). Dziecko po zabiegu zostaje pod obserwacją lekarzy do momentu odzyskania całkowitej świadomości i może jechać z rodzicami do domu. Jesteśmy do dyspozycji Rodziców/Opiekunów telefonicznie.

Koszt znieczulenia ogólnego i opieki zespołu anestezjologicznego – 1500 – 3000 zł.

Plan leczenia stomatologicznego jest ustalany indywidualnie.

Do planowych zabiegów dopuszczane są dzieci zdrowe, do zabiegów ze wskazań pilnych decyzję podejmuje anestezjolog indywidualnie.

Dzieci ogólnie zdrowe kwalifikowane do zabiegu na podstawie wywiadu. Potrzeba wykonania dodatkowych badań laboratoryjnych lub konsulatcji specjalistycznych jest ustalana indywidulanie i z reguły dotyczy dzieci obciążone chorobowo lub znajdujące się pod opieką specjalistyczną.

Przed zabiegiem: ostatni posiłek 6 godzin przed zabiegiem; dzieci karmione piersią lub mlekiem modyfikowanym – ostatnie karmienie 4 godziny przed zabiegiem; klarowne płyny (woda, kompot, słodka herbata, sok bez miąższu) – 2 godziny przed zabiegiem.

Jak wygląda zabieg.

W dniu zabiegu anestezjolog ostatecznie kwalifikuje dziecko do zabiegu. Dziecko jest wprowadzane do znieczulenia przy pomocy inhalacji gazów, po zaśnięciu zostaje założone wkłucie dożylne oraz rurka intubacyjna. Intubacja zapewnia prawidłowe oddychanie i chroni płuca przed zachłyśnięciem. Parametry i funkcje życiowe dziecka są szczegółowo monitorowane przez aparat do znieczulenia, dzięki temu anestezjolog precyzyjnie dozuje środki nasenne i przeciwbólowe. Po zakończeniu leczenia stomatologicznego podanie leków jest wstrzymane i dziecko budzi się po kilku minutach. Rurka intubacyjna jest usuwana przed obudzeniem dziecka. Podczas wprowadzenia dziecka do znieczulenia oraz wybudzienia Rodzice są obecni. Dziecko zostaje pod opieką zespołu anestezjologicznego do momentu całkowitego odzyskania świadomości.

Po znieczuleniu ogólnym dziecko może być senne, mieć niewielkie zaburzenia koordynacji i równowagi oraz zmiany nastroju. Jesteśmy zawsze dostępni telefonicznie w razie wątpliwości.

Nie ma żadnego działania bez ryzyka!

Poważne, zagrażające życiu powikłania związane ze znieczuleniem (np. zatrzymanie akcji serca), są bardzo rzadkie. Stosowane obecnie znieczulenie ogólne, poprzez dokładne podanie minimalnych dawek, łączenie różnych środków, jak też zastosowanie sztucznej wentylacji umożliwia maksymalnie bezpieczne przeprowadzanie pacjenta przez okres zabiegu.

Powikłania znieczulenia ogólnego:

Częste

• chrypka, ból gardła, ból przy przełykaniu, nudności, wymioty
  • obrzęk krtani, skurcz oskrzeli
  • pobudzenie, agresja
  • odczyny alergiczne po plastrach, obrzęk po wenflonie

Rzadkie

• powrót świadomości w czasie znieczulenia
  • zachłyśnięcie, zachłystowe zapalenie płuc
  • wstrząs uczuleniowy na leki
  • uszkodzenie żył, tętnic
  • zakażenia
  • urazy krtani, tchawicy
  • drgawki
  • hipertermia złośliwa

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości – pytajcie nas!